Key West 12-13 januari 2012

14 Jan


På väg ut från Miami Det är fantastiskt med GPS. Sparar tid och bensin.

Vägen ut till Key West var ganska lång men annorlunda. Man funderar på hur man kunnat bygga denna väg med alla broar hit ut och varför. Träskmark fylld med krokodiler och varningsskyltar där de kunde gå över vägen. Vi stannade och åt frukost på ett ställe där med massor av varninsskyltar att inte mata krokodiler. Det var snabbt in i bilen.

 

Sola , ströva omkring och äta spännande mat var sysselsättningen i Key West. En annorlunda charmig  turistort dit många amerikaner åker under januari till påsk för att hitta värmen i USA. Spänannde hus, kulturer från Cuba(endast 16 mil övr havet från Key West), latinamerikanskt och folk från hela USA och resten av världen.
En häftig upplevelse var barerna (skjulen) på en del ställen. Man tror inte det är sant. Det var en organiserad oordning och röra men charmigt. Man bara stod och upplevde. Och så häftig medryckande musik från 50-60 talet.
Detta skulle Miljö och Hälsa och Livsmedelsverket  se i Sverige.  Ändå känner man sig trygg. Det är rent ändå.
Duval Street var en fest hela tiden. Slopys bar, The Whistle och många många fler.Solnedgången är också en folkfest varje dag.  Där samlas man. Massor av folk, båtar och glädje och skratt, vackra drinkar.

Helt galet

Ett svar to “Key West 12-13 januari 2012”

  1. Peter Suneson 14 januari, 2012 den 14:13 #

    Om varför bygga väg till Key West:
    Tro det eller ej, men för ett hundratal år sedan var Key West Floridas största stad. Det berodde framförallt på att staden var centrum för USA:s cigarrtillverkning. Men också en viktig flottbas. På den tiden tog man sig dit med båt, det fanns ett antal hamnar på vägen där fartygen gjorde stopp. Sen kom järnvägsbygget, tidigt 1900-tal – ett stortartat bygge som tyvärr fick ett slut på 30-talet när en orkan slet med sig järnväg, tåg och broar. Stor tragedi. Järnvägsförbindelsen var pricken över i:et på Henry Flaglers jätteprojekt som bidrog till att gör Miami till en turistmetropol. (Det började med St Augustine i norr och sen blev det mera järnväg och ännu i dag finns de flesta av Flaglers lyxhotell kvar,i en eller annan form.
    Men bara några år sedan, slutet av 30-talet (tror jag) var Overseas Highway klar. Det är viktigt att komma ihåg att Florida keys – från Key Largo ut till Key West – är ett eget county och att landsvägen är ”Storgatan”, artären som allt kretsar kring. Folk pendlar från all delar av ö-världen fram och tillbaka. Det kan tyckas långt, men egentligen inte. Vi pratar ju om bara om ett par timars körning från från bron från fastlandet till mile marker noll. (Det är tranportsträckan från Miami till Key Largo som känns frustrerande lång, men då ska man liva upp med att ta en omväg via Card Sound Road och stanna vid den lilla betalbron för lunch eller fika, typiskt Old Florida-ställe. Notera att på den normala vägen pågår (eller har byggts färdigt nu?) ett broprojekt med dubbelt så många filer norrut som söderut – anledningen är helt enkelt att det ska underlätta vid en eventuell evakuering vid nästa stora orkan. Men 95 procent av alla som bor på öarna bryr sig inte, de stannar. Men tiotusentals turister ska ju ta sig i säkerhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: